söndag 28 oktober 2012

Har ni tänkt på...

Det finns många saker som jag irriterar mig på men just nu måste jag säga att det som jag retar mig mest på är det faktum att så gott som alla tävlingsprogram och direktsändningar på tv använder sig av starka ljus som oftast är blå. Detta leder till att personer som jag själv som är ljuskänslig pga min synskada inte kan titta på dessa program. Jag blir tvungen att blunda så fort dessa ljus kommer. Så jag väljer att inte se på dessa program då jag ändå inte kan se på allt. Det är trots allt inte samma sak när man måste blunda stup i kvarten.
Så detta har gjort att jag ifrågasätter hur de egentligen tänker på tv-kanalerna? Hur har de tänkt när de beslöt sig för att använda dessa färger?
De kan omöjligt ha tänk att alla skall kunna följa programmet trots att de skulle vilja.

Men detta gäller dock inte bara tv. Detta problemet finns även i vardagslivet.
Bara titta på den nya gallerian i Malmö. De hävdar att de är anpassade för synskadade. Men de har inte tänkt på att det är många som har problem med det starka ljus som de har valt att använda sig av. De har gjort olika delar av gallerian i olika färger. Så en del lyser helt i grönt, en i blått osv. Detta har gjort att jag i alla fall aldrig kommer att åka dit. Jag hade inte kunnat även om jag skulle vilja.

Jag önskar och hoppas att samhället kan inse vad de gör...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar