tisdag 4 mars 2014

Tiden som gått...

Tiden som har gått sedan jag skrev här senast har varit sig ganska lik...

Det har mest bestått av jobb för min del varvat med tjafs med läkaren samt besök hos sjukgymnasten...

När det gäller K så håller sig saker stabilt. Hans sjukdom beter sig som vanligt och jag försöker ständigt komma på sätt att lindra hans lidande och förhindra att han får besvär...
Men just nu verkar saker fungera hyfsat i alla fall och det är skönt. I och med att det börjar bli lite varmare så minskar hans reaktion i ansiktet och han kan njuta mer av att vara ute.

Vi hade ett nytt uvecklingssamtal på skolan igår och jag blir lika imponerad och stolt varje gång.
Några av barnen i 6-års gruppen har fått egna planeringar att jobba efter och K är en av dem.
Detta innebär att fröken gör en veckoplanering åt dem där hon lägger in saker som skall göras varje dag. Men det står bara vad de ska göra, när de gör det får de bestämma själva. Huvudsakenär att det blir gjort. Visst skulle man inte hinna allt så är det inte helavärlden, det går att ta igen.
På detta sättet får de ta ansvar för sitt arbete själva och kan lägga upp det som de vill. De är inte lika styrda av tiden som en anan var i skolan. De styrs inte av att det står tex matte på schemat mellan kl 10-11 utan kan göra svenska då om de vill. Men de vet om att matten skall göras den med innan dagen är slut.

Detta tycker jag är jätte bra. Visst det kan låta som att man lägger mycket ansvar på ett barn som nyss har fyllt 7 år, men det anser inte jag. Jag anser att detta öppnar för ett individuellt arbete och ett ansvarstagande som är oerhört bra att ha med sig i skolan när de blir äldre.
Visst just nu är det fröken som lägger upp planeringen, mne längre fram är det barnen själva som gör sin planering i samråd med läraren.

Sedan måste jag säga att jag tycker att det är imponerande att de kan arbetas med tex 5 olika ämnen/saker samtidigt i klassrummet och det fungerar.

Nu ska ni inte tro att detta innebär att allt ansvar ligger på barnet för så är det inte. De har fortfarande lärarledda genomgångar som ligger på planeringen  tillsammans med andra gemensamma aktiviteter tex musik. Men utöver detta så är det upp till barnen att styra sitt arbete själva.

Detta sätt att arbeta på passar K oerhört bra har jag redan märkt. Han har utan problem hittat saker att sysselsätta sig med när fröken har sagt att de kan välja något ur sin låda att arbeta med. Så jag tror att det vara lite av anledningen till att hon ansåg att han var redo för nästa steg.

Jag skulle gärna vilja höra era åsikter om detta. Anser ni att detta kan vara bra eller anser ni kanske att det är för mycket ansvar??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar