tisdag 23 april 2013

Jag glömde ju berätta hur det går med K..
Han har verkligen tagit till sig och börjat förstå varför han har alla de läkemedel som han har...
Han har koll på hur man tar dem och när han ska ha den.
Så nu ligger hans astmamedicin i hans väska så sköter han det själv när han är på förskolan eller någon annan stans. Han brukar till och med komma till mig när jag hämtar honom och berätta att han har tagit medicin under dagen..

Han kom till mig igår och frågade om jag var allergisk mot något så jag berättade som det var att jag inte tål laktos, damm, pollen samt apelsin/clementin.
Sedan kom följdfrågan om det fanns något som han inte tålde. Då var det ju bara att sätta sig ner och försöka att förklara hans allergi. Det var inte det enklaste jag har gjort i mitt liv ska jag tala om, men jag tror att det gick. Det verkade som att han förstod för när jag nämnde vatten så sa han bara "just det".
Det är inte så lätt att förklara det på ett sätt så att en 6 åring skall kunna förstå det när jag knappt förstår det själv. Men jag tror att han förstod att det är flera saker som gör att han reagerar som han gör och att det blir värre om han utsätts för flera av sakerna på samma gång..

Annars går det ganska bra för honom med. Han längtar mer och mer till han får börja skolan på riktigt..
Han har ju fått plats på en montessori-skola där några vänner också skall gå.. Som tur är så är det de barn som han kommer överens med och som är snälla mot honom...

Nej nu ska jag diska så att jag kan unna mig en kopp kaffe med gott samvete sedan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar