torsdag 28 november 2013

Världen är upp och ner

Ibland undrar jag vad som har gått snett i vårt samhälle.

Barn är inte längre barn. I alla fall inte på samma villkor som när vi växte upp.

En vän sa till mig igår att hennes dotter inte ville använda termobyxor för att det fick henne att se tjock ut. Jag trodde knappt mina öron. Framför mig stod denna vackra flicka på 6 år som har fått för sig något så fruktansvärt.
Vart är vi på väg när ett barn känner så om sig själv?

Detta är en smart flicka som är helt perfekt som hon är och trots detta har hon på något vis fått för sig att hon ser tjock ut i vinterkläderna och att det skulle vara dåligt.
Jag anser att barn skall inte ha tankar om hur de ser ut och hur man "ska" se ut. Det är bara fel.
Någonstanns har samhället blivit totalt upp och ner.
Jag vet att det alltid har funnits problem med hur man ska se ut som tjej men när det kryper ner så pass långt i åldrarna så börjar jag att bli mörkrädd.

Jag kan inte låta bli att anklaga vårt samhälle och media för att ha bidragit till att göra detta till ett så pass stort problem.
När man öppnar en tidning vad är det då som man ser? Jo en kvinna som väger max 45 kg och som är så utmärglad att hon knapot kan stå på benen. Dessa bilder blir vi matade med dagligen både i tidningar och på tv. Alla dokusåpor där kvinnor tävlar om vem som är smalast och mest plastikopererade spär ju endast på problemet. Det visar tydligt för unga att man inte duger som man är utan att man måste förändra sig. Att man måste vara trådsmal med ett modellutseende.

Det är klart att unga flickor tar åt sig detta. Det är ju allt som de ser. Till och med leksakerna ser ju ut så idag.  Titta bara på alla dessa docker tex monster high, bratz mf. De har en trådsmal kropp och ett ton smink samt korta kjolar som knappt täcker rumpan.  Vad sänder det för signaler? Det är klart att detta kommer att skapa problem en dag.

Jag anser att det inte är något som helst fel på ett barn som inte råkar vara smal som en sticka. Jag menar de växer ständigt och kroppen förändras ju under hela livet. Ett barn borde vara stolt över sig själv och hur han/hon ser ut i stället för att sträva efter att se sjuk ut.
Ett flicka som har lite hull på kroppen kommer en dag att vara en vacker och sexig kvinna med underbara kurvor och former.

Nu ska vi inte endast nämna detta som ett problem hos flickor för så är det ju absolut inte men det blev vad jag fokuserade på efter igår.
Det finns ju även pojkar som känner så här även om man inte talar lika mycket om det.
Jag tror inte att det nödvändigtvis behöver vara så att problemet är mycket mindre utan att pojkarna lider mer i det dolda.  När det gäller pojkar liggr fokus ofta på andra bekymmer så jag tror att detta glöms bort.
Man ser det ofta som ett problem som drabbar flickor men det drabbar även pojkar.

Därför anser jag att det är minst lika viktigt att vi uppmärksammar det och talar med pojkarna som att vi gör det med flickorna.
Eller vad säger ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar