söndag 11 december 2011

Hur mycket ska en gammal person behöva stå ut med?

Jag kan inte förstå hur en kommun kan vara så tanklös.
Det är precis som att de gamla inte betyder något. I alla fall inte när de bor hemma men inte klarar av att laga sin egen mat.

Det finns många som klagar på maten som man kan få hemkörd och om jag ska vara ärlig så förstår jag dem. Visst är det oerhört bra att det finns men då får det ju vara bra mat anser jag.
Det låter jättegott när man läser på matsedeln och ser vad de har att välja på, men när maten väl kommer så är den inte alls lika trevlig.
För ett tag sedan var det höna i currysås och det låter ju helt okej. Men tror mig det var något fruktansvärt. Såsen smakade inget vidare och hönan var så seg att den knappt gick att tugga för någon med alla sina egna tänder. Hur ska då en gammal kunna äta det?

Det var inte den första gången som maten var dålig. Tidigare har den varit smaklös och tråkig. Visst det är ju för att maten inte ska saltas eftersom det inte är bra. men man kan väl i alla fall försöka att få fram lite smak i den.
Sedan har det även hänt att man har fått hem mat med mögel på.
Jag skämtar inte det har verkligen hänt. Min faster öppnade farmors mat och såg att det fanns mögel på den.

Finns det ingen gräns för vad en gammal människa ska behöva stå ut med idag?
Ska de verkligen bli behandlade hur som helst?

Om du frågar mig så tycker jag att det är en skam!

Dessutom måste ifrågasätta vart maten kommer ifrån. jag har fått veta att maten kan köras ända från Karlshamn för att sedan värmas till här i stan innan den körs ut till de gamla. Hur bra är det egentligen.
Dessutom körs den ut med taxi. Det finns med andra ord en taxi som kör ut mat 2 gånger om dagen. Vad tror ni att det kostar kommunen egentligen??

Detta skulle kunna bli gjort så mycket bättre.
Varför inte använda sig av det som finns runt omkring?
Vi har ju allt som kan behövas inom några mils avstånd.
Hade man använt sig av de lokala råvarorna hade maten blivit färskare, säkert smakat mer och det hade gynnat kommunen. det som kommunen betalar bönderna för råvarorna läggs ju på nya råvaror som blir mat till de gamla i kommunen och så går det ju runt... med andra ord hade det ju gynnat kommunen...
Men detta tänker de inte på, utan de ska bara handla så billigt som möjligt och struntar i vad det är som de köper och i kvaliteten.

Jag anser att det finns många sätt som man skulle kunna förbättra maten för de äldre men det är bra mina tankar och åsikter och jag vill gärna veta om ni anser något annat eller om ni rent av håller med mig..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar