onsdag 18 januari 2012

Sedan igår har jag suttit och funderat på min sons framtid.
Det var ju möte på förskolan igår angående en eventuell skola. men just nu ser det tyvärr ganska mörkt ut är jag rädd.
Ansökningen måste vara inne senast 30/1. Så som ni förstår har de inte mycket mer tid på sig att få ordning på den. Och efter mötet igår är de inte säkra på om de kommer att skicka in den och fortsätta kämpa. Ska jag se det ur deras synvinkel så kan jag förstå dem. Det kom bara 10 föräldrar på mötet och de behöver ha i alla fall 16 barn som börjar i samband med starten.

Sedan är det även en fråga om ekonomi. De kommer att ha en ruskigt tajt ekonomi om det ens kommer att gå runt eftersom de inte ska ha någon fritids-verksamhet som drar in pengar till skolan.

Men då känner jag att vart ska han ta vägen annars då??
Jag vill så oerhört gärna att han ska fortsätta på montessori men just nu verkar det vara omöjligt.
Visst finns det en montessori-skola till i staden men de tar inte emot våra barn. De tar emot sina egna. Dvs de som har gått på deras förskola. Sedan säger de att det inte finns fler platser.

Detta lämnar mig med en rädsla för min sons utbildning och framtid. Jag anser att han ska inte bli lidande bara för att han inte passar in i det vanliga skolsystemet.
När jag säger det så menar jag att han är inte den typen som tar plats. Han är varken högljud eller bråkar. Han skulle snarare bli den som inte syns alls och som riskerar att få problem pga det.
Risken finns att han inte hade fått den hjälp som han kanske hade behövt för att klara av skolan. Risken finns med att han inte hade kunnat koncentrera sig med allt stök som det trots allt blir. Det leder ju också till att hans utbildning blir lidande i slutändan.

Det är ju det sista som jag vill. Jag vill att min son ska få en bra utbildning som ger honom chansen att lära sig allt han ska på ett sätt som fungerar för honom. Jag vet att en montessori-skola kan ge honom detta och jag vet även att den kommunala skolan antagligen inte skulle kunna det. Det är ju dels pga miljön men även antalet barn per grupp/lärare och även sättet som lärarna lär ut på.

Jag vill helt enkelt ge min son den utbildningen som jag vet att han förtjänar!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar